Connect with us

Szukaj, a znajdziesz...

Chaos Vault

Wywiady

Lykhaeon: „Nie tworzymy muzyki dla „przeciętnego metalucha”(…)”

Lykhaeon znałem już od dawna, bo ich debiut był dostępny długo u Potężnego Wydawcy. Dlatego też, gdy ukazał się ich pierwszy pełniak, to od razu go włączyłem, by potem chętnie wracać. Wiedziałem, że Kerberos nie zawodzi na polu muzycznym, ale tutaj podjął się dość ambitnego zadania. A pamiętając poprzednie rozmowy z nim, bez wahania wysłałem pytania, na które ten chętnie odpowiedział. KU LEKTURZE!

Bart: Śmierć jest początkiem, czy końcem?

Kerberos: Śmierć jest generalnie postrzegana, jako finał który spotka wszystko, co żywe. W związku z tym, naturalnym jest stawianie pytań przez żyjących, czy istnieje coś „poza” śmiercią, co można by było pojąć ludzkim umysłem – aczkolwiek zagadnienie, czy poza tym stanem jest możliwość jakiegokolwiek postrzegania może być dość obszernym tematem w kontekście twojego pytania. W każdym razie znajdujemy to niezwykle interesującym.

B: Nie pogniewałbym się, jakbyś się tu rozpisał, no ale pewnie czytelnicy by zasnęli. Zapytałem o to, ponieważ Wasza płyta orbituje wokół tematu śmierci oraz odrodzenia, które są opisane w greckim micie. Czyj był to pomysł, by napisać długograja opartego na porwaniu Persefony?

K: Miałem zamysł podjęcia się niecodziennego podejścia do kwestii tekstów, który zrealizowałem na późnym etapie tworzenia płyty. Czułem, że re aranżowana eksploracja tego właśnie mitu będzie idealnie współgrać z muzyką, jako że zawiera elementy intrygi, erotyzmu, przemocy oraz namiętności. Nie chciałem jednakże tworzyć zwykłej „trzecioosobowej narracji”, bo prowadziłoby to do mniejszej immersji. Dlatego też zdecydowałem się skonstruować teksty na wzór sztuki teatralnej z podziałem na role, jak również z chórem, który służy za narratora.

B: Co ciekawe, teksty są w formie dialogu. Ten zamysł przypomina mi nieco „Hamkar Atonement” od Dakhmy, ale charakter „Opprobrium” przypomina budowa bardziej sztukę teatralną, niczym „Coven…” od Cultesów.

K: W rzeczy samej, zamysł napisania tekstów w formie głównie dialogu był dla mnie czymś nowym. Podczas gdy „Hamkar Atonement” zdecydowanie ma komponenty narracji w tym, że jest albumem koncepcyjnym, „Opprobrium” przenosi to na zupełnie nowy poziom. Pozwoliło to zdecydowanie na bardziej kreatywne podejście, jako przestawienie perspektyw postaci, ich emocji oraz motywacji w pełnej krasie.

B: I całkiem nieźle ten zamysł Ci wyszedł. Nie wspomnę już o tym, że to dość ambitne bo wymaga zwiększonej uwagi od słuchacza, co może znudzić na dłuższą metę, szczególnie gdy płyta jest długa. Nie bałeś się, że to może przerosnąć typowego metalucha?

K: Nie tworzymy muzyki dla „przeciętnego metalucha”, ale głównie dla nas samych. Nawet jeśli, wierzymy, że ten sposób tworzenia sztuki jest dużo bardziej wynagradzającym doświadczeniem dla słuchacza, ponieważ wymaga czasu by w pełni przetrawić i docenić włożoną w to pracę. Jednakże jakkolwiek założeniem płyty jest jej doświadczenie w całości, by doceniono ją w pełni, to sądzimy, że poszczególne utwory dają radę samodzielnie dla tych mniej chętnych do eksploracji tekstów oraz konceptów, które podjęliśmy. Każde podejście jest dobre, nie zamierzamy narzucać komukolwiek, jak ma „odbierać” naszą sztukę.

B: Ciekawą kwestią jest to, że greccy bogowie nie byli bytami doskonałymi, niczym Bóg, czy Allah, ale raczej stanowili kwintesencję ludzkich cech. Byli pełni żądzy, chciwości, czy dumy, jak choćby Zeus, który na „Opprobrium” został opisany, jako Ojciec Światła, ale sam chętnie napastował kobiety, nierzadko przybierając różne formy.

K: To istotnie fascynujący aspekt i skutkuje kompletnie innym rozumieniem tego, co uznajemy za boskość. W konsekwencji mamy równie fascynującą mitologię, która pozwala na mnogość interpretacji oraz – jeśli jest to możliwe – pewną swobodę artystyczną w opowiadaniu tych historii.

B: Fajnie, że wspomniałeś o mnogości interpretacji bo właśnie to miałem poruszyć. Mit często ukazuje nam Hadesa, jako tego złego, który, niczym diabeł, wiedziony żądzą bierze, to co zechce oraz ucieka się do podstępu, by to zatrzymać, w szczególności daje Persefonie owoc granatu, by została w podziemiu. Jednakże głębsza analiza mitu ukazuje, że niemal każdy ma coś na sumieniu. Persefona całkowicie zignorowała ostrzeżenia matki, Demeter zamiast walczyć o córkę, to po prostu odizolowała się od wszystkich, a Zeus ignorował całe zajście, dopóki nie zmalała liczba składanych mu ofiar. Jasne, najoczywistszą interpretacją jest po prostu opisanie zmian pór roku, ale możemy tu znaleźć znacznie więcej.

K: Ta historia jest pełna tragedii i w naszej wersji – bez nakładania na czytelników jakichkolwiek interpretacji – chciałem skupić się na tragicznie oraz poniekąd żałosnej naturze prośby Hadesa. Celowo usunąłem Demeter z treści, ponieważ uważałem, że najistotniejsze będzie tutaj skupienie się na relacji między Persefoną i Hadesem, jak również motywacji Hadesa. Całkowicie zgadzam się z tym, że ta historia, jak i cała grecka mitologia są pełne ciekawych postaci, które przez to, że mają swoje wady, są łatwiejsze do wyobrażenia przez ludzi, w pryzmacie naszych niedoskonałości, co czyni ich tylko bardziej atrakcyjnymi.

B: Wspomniałem już, że Hades przypomina chrześcijańskiego Szatana: zły, podstępny, żyjący w podziemiu i nakłonił kobietę do spożycia owocu. Brzmi znajomo, czyż nie? Co ciekawe, z Hadesem wiąże się kolejne nawiązanie do chrześcijaństwa: jego syn, Zagreus, został zabity, by potem zmartwychwstać, jako pełnoprawny bóg – Dionizos.

K: W rzeczy samej, chrześcijańska mitologia oraz teologia zdecydowanie mają wiele odniesień do poprzednich wierzeń, i choć nie określałby siebie ekspertem w tej dziedzinie, to logicznym jest, że nowsze wierzenia są „inspirowane” tym, co istniało wcześniej.

B: O tym można zrobić kolejną sytą pogadankę, ale wróćmy do Waszej płyty. Tym, co przykuwa oko jest okładka sprokurowana przez Elijaha Tamu. Pasuje idealnie do muzyki oraz, co najistotniejsze, tekstów. Można na niej dostrzec wszystkie elementy mitu. Daliście artyście jakieś sugestie, czy raczej wolną rękę?

K: Opisaliśmy mu z grubsza tematykę płyty i podesłaliśmy teksty wraz z muzyką. Obraz jest całkowicie jego kreacją i jesteśmy w pełni usatysfakcjonowani rezultatem.

B: No dobra, „Opprobrium” zostało wyplute przez Repose Records. Jak doszło do tej kolaboracji?

K: Tom z Repose Records jest naszym długotrwałym współpracownikiem w Helvetic Underground Committee i działaliśmy z nim przy naszych poprzednich projektach. Zdecydowanie cieszy nas ta współpraca i miło się razem działa.

B: Słodko, ale nie próbowaliście zagadać do Iron Bonehead? Wasz płyt zdecydowanie pasuje wszak do ich labelu.

K: Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracą z Repose Records i zamierzamy ją kontynuować.

B: Toś mi się rozgadał. Mimo wszystko jednak imponujące jest, że udało Wam się stworzyć takiego kolosa (godzina młócki!), a w międzyczasie każdy z Was działał we własnym hordzie, szczególnie Ty, bo Twoja Dakhma niedługo powróci z kolejną perełką zanurzoną głęboko w Zoroastryzmie.

K: Bardzo mi miło, że tak uważasz, aczkolwiek osobiście czuję, że ostatnimi dniami ledwo znajduję czas, by tworzyć tyle, ile bym chciał… Mimo wszystko, zamierzamy działać dalej i nie zważać na utrudnienia.

B: Zuch! Przy okazji, można oczekiwać czegoś nowego od Arkhaaik? „*dʰg̑ʰm̥tós” było czymś prawdziwie pierwotnym.

K: Jesteśmy w trakcie nagrywania pełniaka dla Arkhaaik, ale ie zamierzamy się spieszyć, bo chcemy by materiał stopniowo rozwijał swój potencjał. Powiedziałbym, że obecnie najbardziej skupiamy się właśnie na Arkhaaik. Efekty, jak na razie są wysoce zadowalające.

B: Są jakieś plany do koncertowania z Lykhaeon?

K: Daliśmy już kiedyś kilka koncertów z Lykhaeon, ale obecnie nie ma żadnych planów do skompletowania składu do grania na żywo. Niewykluczone, że tak się zdarzy, ale nie jest to naszym priorytetem.

B: A jakie są plany na przyszłość? Jakaś EPka, czy może kolejny długograj?

K: Zamierzamy rozpocząć pracę nad następcą „Opprobrium”. Jednakże na chwilę obecną skupiamy się najbardziej nad Arkhaaik.

B: Fajno, a masz już jakieś pomysły odnośnie inkorporowania kolejnych mitów do Waszej muzyki i jeśli tak, to jakich? Po prawdzie, grecka mitologia jest pełna przemocy oraz perwersji, co będzie ładnie pasować pod Waszą muzykę.

K: Mamy już jasno sprecyzowaną wizję tego, co chcemy wziąć na warsztat następnym razem, ale wolałbym na ten temat nie rozmawiać.

Autor

244 tekstów dla Chaos Vault

Przemądrzały, gruby chuj. Miłośnik żarcia, alkoholu i gór, któremu wydaje się, że umie pisać.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Chaosbook

Instachaos

Okej Misiaczki, sprawa jest prosta: zamiast wódki, dzisiaj spirytus i newsflesh do poczytania:

chaosvault.com/newsy/newsflesh-20-31-2022/

#powerfromhell #hellfiredeathcult #aparthivaraktadhara #damagecase #decapitated #excalibur #blackmetal #deathmetal #thrashmetal #rock #motorhead #coffe #newsflesh #chaosvault
Okej Misiaczki, sprawa jest prosta: zamiast wódki, dzisiaj spirytus i newsflesh do poczytania: chaosvault.com/newsy/newsflesh-20-31-2022/ #powerfromhell #hellfiredeathcult #aparthivaraktadhara #damagecase #decapitated #excalibur #blackmetal #deathmetal #thrashmetal #rock #motorhead #coffe #newsflesh #chaosvault
54 minuty temu
View on Instagram |
1/9
Sobotnie demony kaca budzą się do życia... 

Sarg „Demon”

chaosvault.com/newsy/sarg-demon/

#sarg #blackmetal #polishblackmetal #rawblackmetal #signsofthedyingsummer #martwaaura #review #musicreview #chaosvault
Sobotnie demony kaca budzą się do życia... Sarg „Demon” chaosvault.com/newsy/sarg-demon/ #sarg #blackmetal #polishblackmetal #rawblackmetal #signsofthedyingsummer #martwaaura #review #musicreview #chaosvault
1 dzień temu
View on Instagram |
2/9
No to i mamy piąteczek, więc i muzyka do browarka jak znalazł...

Violentor „Manifesto di odio”

chaosvault.com/recenzje/violentor-manifesto-di-odio/

#violentor #blackmetal #thrashmetal #darkness #bulldozer ##brüdnyskürwiel #review #musicreview #chaosvault
No to i mamy piąteczek, więc i muzyka do browarka jak znalazł... Violentor „Manifesto di odio” chaosvault.com/recenzje/violentor-manifesto-di-odio/ #violentor #blackmetal #thrashmetal #darkness #bulldozer ##brüdnyskürwiel #review #musicreview #chaosvault
2 dni temu
View on Instagram |
3/9
Na dzisiaj Oracle i:

Paganizer "Massdeath Maniac"

chaosvault.com/recenzje/paganizer-massdeath-maniac/

#paganizer #deathmetal #swedishdeathmetal #grave #dismember #vomitory #entombed #review #musicreview #chaosvault
Na dzisiaj Oracle i: Paganizer "Massdeath Maniac" chaosvault.com/recenzje/paganizer-massdeath-maniac/ #paganizer #deathmetal #swedishdeathmetal #grave #dismember #vomitory #entombed #review #musicreview #chaosvault
3 dni temu
View on Instagram |
4/9
Dziś fotorelacja z koncertu... Enigmatyczny TŁSTY SKRWSN, Diabolical, Inferno, Redemptor, Hore; z gdańskiego Drizzly Grizzly od @infernal_photo 

http://chaosvault.com/fotorelacje/enigmatyczny-tlsty-skrwsn-diabolical-inferno-redemptor-hore-gdansk-drizzly-grizzly-14-05-2022/

#diabolical #inferno #redemptor #hore #metal #deathmetal #blackmetal #polishblackmetal #czechblackmetal #photorelation #chaosvault
Dziś fotorelacja z koncertu... Enigmatyczny TŁSTY SKRWSN, Diabolical, Inferno, Redemptor, Hore; z gdańskiego Drizzly Grizzly od @infernal_photo http://chaosvault.com/fotorelacje/enigmatyczny-tlsty-skrwsn-diabolical-inferno-redemptor-hore-gdansk-drizzly-grizzly-14-05-2022/ #diabolical #inferno #redemptor #hore #metal #deathmetal #blackmetal #polishblackmetal #czechblackmetal #photorelation #chaosvault
4 dni temu
View on Instagram |
5/9
Wtorek. Tak średnio byśmy powiedzieli, tak średnio...

Hegeroth „Sacra Doctrina”

chaosvault.com/recenzje/hegeroth-sacra-doctrina/

#hegeroth #blackmetal #polishblackmetal #melodic #melodicblackmetal #immortal #review #musicreview #chaosvault
Wtorek. Tak średnio byśmy powiedzieli, tak średnio... Hegeroth „Sacra Doctrina” chaosvault.com/recenzje/hegeroth-sacra-doctrina/ #hegeroth #blackmetal #polishblackmetal #melodic #melodicblackmetal #immortal #review #musicreview #chaosvault
5 dni temu
View on Instagram |
6/9
Poniedziałek rozpoczynamy od wywrtoki z gruzem:

Blasphematory „The Lower Catacombs”

chaosvault.com/recenzje/blasphematory-the-lower-catacombs/

#blasphematory #deathmetal #incantation #asphyx ##brutaldeathmetal #usdeathmetal #review #musicreview #chaosvault
Poniedziałek rozpoczynamy od wywrtoki z gruzem: Blasphematory „The Lower Catacombs” chaosvault.com/recenzje/blasphematory-the-lower-catacombs/ #blasphematory #deathmetal #incantation #asphyx ##brutaldeathmetal #usdeathmetal #review #musicreview #chaosvault
6 dni temu
View on Instagram |
7/9
Chłopaku, dziewczyno, chcesz mieć modny look na nadchodzące ciepłe dni? Chaos Vault Webzine przychodzi z pomocą. 

Wypuszczamy oficjalne t-shirty z grafiką autorstwa @jrmr.artworks . Z tyłu zaś wspaniałe cytaty naszych "zaprzyjaźnionych" wydawców, zespołów i czytelników. Papież by w takich chodził, gdyby mógł się ubierać na czarno. 

Szmaty tylko i wyłącznie w pre-orderze, rozmiary od S do XXL. Zamówienia słać na lysyvonchaos@gmail.com

#chaosvault #metal #blackmetal #deathmetal #thrashmetal #metalmerch #kupse #preorder
Chłopaku, dziewczyno, chcesz mieć modny look na nadchodzące ciepłe dni? Chaos Vault Webzine przychodzi z pomocą. Wypuszczamy oficjalne t-shirty z grafiką autorstwa @jrmr.artworks . Z tyłu zaś wspaniałe cytaty naszych "zaprzyjaźnionych" wydawców, zespołów i czytelników. Papież by w takich chodził, gdyby mógł się ubierać na czarno. Szmaty tylko i wyłącznie w pre-orderze, rozmiary od S do XXL. Zamówienia słać na lysyvonchaos@gmail.com #chaosvault #metal #blackmetal #deathmetal #thrashmetal #metalmerch #kupse #preorder
7 dni temu
View on Instagram |
8/9
Wjeżdżamy na pełnej: newsflesh #19 (30) do poczytania

chaosvault.com/newsy/newsflesh-19-30-2022/

#perditiontemple #veterdaemonaz #alburnum #wedrowcytulaczezbiegi #ltwb #belushi #speedball #eschatology #medicopeste #craft #blackmetal #deathmetal #doommetal #metal #morningcoffe #newsflesh #chaosvault
Wjeżdżamy na pełnej: newsflesh #19 (30) do poczytania chaosvault.com/newsy/newsflesh-19-30-2022/ #perditiontemple #veterdaemonaz #alburnum #wedrowcytulaczezbiegi #ltwb #belushi #speedball #eschatology #medicopeste #craft #blackmetal #deathmetal #doommetal #metal #morningcoffe #newsflesh #chaosvault
1 tydzień temu
View on Instagram |
9/9

Powiedzieli...

Polecamy jeszcze

Wywiady

Sexmag zrobił sporo zamieszania na polskiej scenie swoją debiutancką EPką. Moim zdaniem zasłużenie, ale też wydaje mi się, że mocno podzielił publikę – dla...

Newsy

Dziś, w wieku 50 lat, zmarł Krzysztof Jankowski – perkusista znany przede wszystkim z bębnienia w pomorskim Ghost, ale również takich kapelach jak Grin...

Relacje

Takie relacje powinno spisywać się od razu, zwłaszcza gdy koncert jest zajebisty. Z drugiej strony takie koncerty zapadają na tyle mocno w pamięć, że...

P-W

Wydawca: Putrid Cult Gotowi na kolejną porcję piwnicznych wyziewów i brudu spod paznokcia? Oto Trupi Swąd i debiutancki album „Nekromancja„, który zabierze was na...